Hoppa till innehåll

Puls och kaloriexperiment.

9 september, 2010

Som jag nämnt så tenderar jag att bli en smula insnöad periodvis. Så även nu när löpningen fått en nytändning. Gadgets är något som hjälper mig med insnöandet. Har tidigare inte varit speciellt intresserad av pulsbaserad träning, men tänkte att jag nu skulle ge det en chans.

Min maxpuls har jag hyfsad koll på efter att ha utfört ett coopertest till jag stupade i våras. 210 stannade pulsen på då. En siffra som är väldigt långt ifrån resultatet jag fick med den annars allmänt vedertagna formeln 210-(halva åldern). Så är man är intresserad av att träna med sin puls som verktyg så rekommenderar jag att man försöker ta reda på den själv, även om det är sjuuukt jobbigt.

Vilopulsen är ett annat mått som man bör ha koll på, om inte annat för att se hur sin kondition förbättras. Maxpulsen kan man inte på något sätt förändra och säger ingenting om ens fysiska status. Vilopulsen däremot sjunker i takt med att konditionen förbättras. Vilopulsen tas med fördel precis efter du vaknar på morgonen. Här började mitt experiment.

För att på bästa sätt få reda min egen vilopuls så sov jag med pulsband i natt. Detta för att jag direkt när jag vaknade kunde kika på klockan. Sagt och gjort. Precis när jag vaknade så visade klockan 45bpm men en sekund senare hoppade den upp till 54bpm och höll sig rätt stadigt där så länge jag låg kvar i sängen. För att få ett mer korrekt resultat ska detta utföras flera morgnar i rad, då det är flera faktorer som spelar in. Som exempel kan nämnas att jag drack några öl under en middag igår vilket skulle kunnat påverka min vilopuls då alkohol har en tendens att höja pulsen.

Experiment nummer två. När jag ändå sov med pulsband så kom jag på den strålande idén att jag inte bara skulle sova med bandet utan ha på mig det under 24 timmar. På så sätt skulle jag ju kunna se ”exakt” hur mycket kalorier jag gör av med per dygn. Ganska intressant tänkte jag. Startade således ett ”träningspass” på klockan i går kl 23:00 och det får pågå till 23:00 ikväll. Nu blir ju inte detta exakt på något sätt men ger ändå en fingervisning och ett resultat som man kan jämföra med andra formler.

Och nu lite hud.

No comments yet

Lämna en kommentar